De Grote Overstap – Bob Reijnders - Werkenbijtopicus
naar topicus.nl
naar topicus.nl
De Grote Overstap – Bob Reijnders

De Grote Overstap – Bob Reijnders

Wat doe je als je voor je gevoel stilstaat in je huidige functie? Bob zette een nieuwe stap. Een die voor collega’s onverwachts kwam, maar voor zijn naasten vanzelfsprekend was. Lees hier zijn verhaal.

Wat doe je als je voor je gevoel stilstaat in je huidige functie? Bob zette een nieuwe stap. Een die voor collega’s onverwachts kwam, maar voor zijn naasten vanzelfsprekend was. Lees hier zijn verhaal.

Een carrière is persoonlijk. Niet één is hetzelfde. Toch hebben veel verhalen een gemene deler: het zetten van een nieuwe stap. Bob Reijnders (35), productmanager bij ParnasSys bij Topicus’ divisie Onderwijs, stond voor zijn gevoel stil in zijn vorige functie. De stap die hij vervolgens zette was voor zijn collega’s misschien onverwacht, maar voor zijn familie en vrienden was het vanzelfsprekend.

‘Ik heb nooit stilgezeten in mijn loopbaan en heb altijd stappen gezet, van klein tot groot. Van zzp’er naar app-ontwikkelaar bij Topicus’ divisie Zorg. Toen ik de kans kreeg een salesfunctie te bekleden binnen diezelfde divisie, heb ik die met beide handen aangegrepen. Maar in alle eerlijkheid: dit werkte niet helemaal voor mij. Na 1,5 jaar besloot ik de overstap te maken.’

Als zzp’er al gebrand op het behalen van succes
‘Ik heb graag invloed op alles wat ik doe: van de richting waar een product of project heengaat, tot het succesvol maken ervan. Dat had ik al als zzp’er. Dat past gewoon bij mij en dat miste ik in mijn salesfunctie. Het zette mij aan het denken. Wat wil ik? Hoe lig ik in de markt?’ Bob ging op zoek naar een andere job, hij keek om te beginnen naar externe vacatures. ‘Maar eigenlijk kon ik slecht afscheid nemen van Topicus. De cultuur is uniek, ik had nog gave projecten lopen en het gevoel dat Topicus mij nog genoeg te bieden had. Dus ging ik intern op onderzoek uit om te kijken of ik hier misschien kon vinden wat ik zocht.’ 

Mijn collega’s gaven het doorslaggevende advies
‘Sommigen bevinden zich liever in een mindere maar veilige situatie, dan een betere maar onbekende situatie. Ik ben altijd wel in voor een uitdaging, maar de overweging blijft altijd lastig. In mijn directe omgeving zeiden ze: “laat je niet tegenhouden, volg je hart. Dit past bij je.”. Toen vroeg ik een aantal collega’s wat zij eigenlijk van mijn keuze vonden. Zij kennen mij immers van mijn zakelijke kant. Hun goede adviezen heb ik toen ter harte genomen en ik ben ervoor gegaan.’

Het is niet niks om een vertrouwd nest te verlaten
Bob bleef bij Topicus, hij maakte een overstap van de divisie Zorg naar Onderwijs. Een ander team, andere werkzaamheden, maar vooral een heel ander werkveld. ‘De grootste horde die ik vervolgens moest nemen was het gesprek met mijn toenmalige leidinggevende. Omdat ik veel vertrouwen had gekregen, voelde ik me bijna een verrader. Onzin natuurlijk. Het moeilijkste is dat je een vertrouwd nest verlaat en start met iets onbekends.’

‘In het begin was het wel aanpoten. Alles wat je denkt te weten houdt eventjes op. Er kwamen hiervoor in de plaats nieuwe termen, nieuwe systemen. Ik wilde alle nieuwe programma’s van binnen en buiten kennen. Zo was ik heel druk met een bepaalde applicatie, maar die werkte maar niet. Het lukte me niet om te achterhalen waar het precies aan lag. Toen bleek dat ik een verkeerde inlog gebruikte. Ik haalde door de drukte alles door elkaar. Geen man overboord, maar daar baal je dan wel van.’

Andere markt, dus ook een andere dynamiek
Waar Bob in zijn salespositie vaak buiten de deur was, is hij nu vooral op kantoor te vinden. ‘Het bevalt me wel, ik heb nu meer ritme op de dag. Het grootste verschil is de markt waarmee je te maken hebt. De zorgmarkt heeft een bepaald tempo en klanten hebben een bepaalde omvang. Onderwijs is dynamischer, met meer kleinere klanten. Het verschil is dat je op een hele andere manier in relatie tot je klant staat.’

Alle opties openhouden 
‘Over een volgende stap denk ik nog niet na. Mijn ambitie ligt in het nu. Ik wil vooral dat de producten voor ouders waar ik mee bezig ben - genaamd Parro, Schoolkassa en Ouderportaal - “groots” worden. Daarbij voel ik mij ook goed in mijn huidige rol. Wie weet vervul ik deze rol over een paar jaar bij een andere afdeling binnen divisie Onderwijs. Of neem ik deze kennis ooit weer mee naar weer een andere divisie.’

Benieuwd naar andere verhalen? Lees de grote overstap van Mike