De Grote Overstap – Leroy

De Grote Overstap – Leroy

Leroy droomde van een muziekcarrière. Met zijn band stond hij op de line-up van Tuckerville festival. Helaas kwam dit er niet van en moest Leroy op zoek naar een andere baan. Hij koos voor zijn ‘oude liefde’: de ICT. Benieuwd? Lees zijn verhaal

Een carrière is persoonlijk. Niet één is hetzelfde. Toch hebben veel verhalen een gemene deler: het zetten van een nieuwe carrièrestap. Leroy (30), servicedeskmedewerker bij Topicus, heeft altijd al een passie voor ICT gehad. Maar zijn grote liefde ligt bij muziek maken. Hij timmert al jaren aan de weg om muzikaal door te breken. Vanwege de coronapandemie moest hij echter (tijdelijk) afscheid nemen van deze droom.

Muziekdroom in quarantaine
Vanaf de middelbare school was Leroy al volop bezig met zijn muzikale carrière. Toch koos hij voor baanzekerheid en startte de studie HBO-ICT aan Windesheim. Dit deed hij 1,5 jaar. ‘Tijdens mijn major software engineering in het tweede jaar, vond ik het programmeren te abstract. In 2016 besloot ik vol voor de muziek te gaan. Ik begon op ArtEZ University of the Arts met de Popacademie. Daarnaast startte ik met een aantal vrienden de band ‘Lovers and Lions’, waarmee we in korte tijd grote stappen maakten. Zo zijn we zes weken lang naar Nashville geweest. Hier hebben we veel muziek geschreven, opgenomen en zelfs een EP uitgebracht. Voor de coronapandemie deden we zo’n 100 optredens per jaar. Als kers op de taart zouden we op Tuckerville spelen, maar dat werd toen helaas uitgesteld vanwege de coronapandemie. Het jaar erna ging het weer niet door, dat was voor ons de druppel. Gedurende corona lukte het ons niet om bij elkaar te komen voor repetities, dus besloten we om voor onbepaalde tijd te stoppen.’

Op zoek naar een andere bron van inkomen
Leroy bleef naast het muziek maken altijd nog studeren, al liep hij door gezondheidsredenen studievertraging op. ‘Begin dit jaar had ik geen recht meer op studiefinanciering waardoor ik geen mogelijkheid zag om door te studeren. Mijn band lag stil, dus er moest er drastisch wat veranderen, anders zou ik financieel niet kunnen rondkomen.’ Leroy besloot zijn netwerk te raadplegen. ‘Ik vroeg mensen om mij heen om advies. Toevallig werkt een goede vriend van mij bij Topicus. Via hem kreeg ik een telefoonnummer en dat bleek het gouden ticket.’

Het is niet de eerste keer dat Leroy met Topicus in aanraking komt. De eerste helft van 2016 liep hij er al stage voor zijn ICT-opleiding. ‘Als stagiair was mijn ervaring natuurlijk anders, maar de goede sfeer is mij altijd bijgebleven. Dat was ook de doorslaggevende factor waardoor ik weer contact heb opgenomen. Ik ging op gesprek en dezelfde dag werd ik al teruggebeld: ik was aangenomen!’

Leroy begint als servicedeskmedewerker. ‘Naast mijn passie voor muziek, is die er ook altijd geweest voor ICT. Mede door mijn struggles met mijn gezondheid was het een zoektocht, maar ik ben echt goed geland bij Topicus. Ik werk binnen de divisie Finance. Klanten komen bij mij als ze tegen vragen over of problemen met de software aanlopen. Ik maak de afweging of ik het zelf kan afhandelen of dat er een ontwikkelteam aan te pas moet komen.’

Met een goed gevoel beginnen
Programmeren vond Leroy weliswaar te abstract, maar de rol als servicedeskmedewerker is hem op het lijf geschreven. ‘Met mijn achtergrond in ICT én stage-ervaring beschik ik over basiskennis. Erg handig, want hierdoor begrijp ik de vragen vanuit onze klanten beter. Vol vertrouwen begon ik aan mijn nieuwe baan. Het onboarding programma van Topicus heeft daar ook aan bijgedragen. Het grote voordeel daarvan is dat je vanaf dag één een buddy aangewezen krijgt die je wegwijs maakt in het bedrijf. Ondanks dat ik Topicus al kende, vond ik het fijn om meegenomen te worden in waar de koffiecorners zijn, hoe de systemen werken en hoe je omgaat met de AVG.’ 

Volop ambities, volop mogelijkheden
‘Ik merk dat er nog veel mogelijkheden zijn binnen Topicus. Hier wordt alle ruimte geboden om door te kunnen groeien. Op termijn hoop ik hier een wat meer sturende functie te vinden. En ik sluit niet uit dat ik nog een technische opleiding ga volgen. Dit zou via de Topicus University kunnen.’

Ook op muzikaal gebied blijft het bij Leroy kriebelen. ‘Over een paar jaar ga ik een eigen album uitbrengen. Mijn grootste tip voor anderen die ook zoekende zijn, is: laat je niet intimideren door je eigen gedachten. Wees niet bang om te laten zien wat je kan en waar je voor staat. Waar een wil is, is een weg. Als je binding hebt met de visie van een bedrijf, dan is er bijna altijd wel een plek voor je te vinden. Ik heb dat ieder geval wel zo ervaren bij Topicus.’


Lees hier hoe het is om te werken als developertester of analist bij Topicus.

Leroy Helledoorn

Leroy Helledoorn

Servicedeskmedewerker

phone 0570 662662 mail leroy.helledoorn@topicus.nl