Student Talk met Marloes

Student Talk met Marloes

‘Het proberen op te lossen van incidentprocessen aan de hand van procesanalyse, LEAN en ITIL.’ Afstudeerder Marloes vertelt over haar opdracht en hoe zij naast LEAN en ITIL, het Kleurenmodel De Caluwe inzet voor een passend advies.

Niemand kijkt ergens raar van op



Stagelopen of afstuderen bij Topicus, hoe is dat eigenlijk? In deze rubriek vertellen studenten over hun ervaring bij Topicus. Deze week spraken we met Marloes. Marloes studeert HBO-ICT en is afstudeerder bij de divisie Finance, waar zij zich bezighoudt met incidentmanagement. Lees in dit interview meer over de opdracht van Marloes en het inzetten van het Caluwe Kleurenmodel.


Even voorstellen

Ik ben Marloes, 22 jaar en ik studeer af bij Topicus in de richting van Business IT en Management. In m’n vrije tijd ga ik naar pianoles en doe ik aan gamen en lezen. Vooral Engelstalige fantasy en mysterieuze boeken vind ik leuk. Ik ben ook een echte Game of Thrones kijker, ik stond te popelen om het nieuwe seizoen te kunnen zien.


Solliciteren bij Topicus

Ik heb de sollicitatieprocedure bij Topicus heel positief ervaren. Van een oud klasgenoot die hier destijds afstudeerde, Tim, had ik al gehoord dat er bij Topicus een goede sfeer hangt. Ook vertelde hij dat hij een goede afstudeerplek had. Ik heb toen een open sollicitatie gestuurd en werd vrijwel meteen door Kay-Lee benaderd met een gave afstudeeropdracht. Vervolgens heb ik een sollicitatiegesprek gehad met Laurie en Ruud. Wel heb ik getwijfeld tussen nog een ander bedrijf en Topicus, maar doordat Kay-Lee mij opbelde na het sollicitatiegesprek om te vragen hoe het was gegaan, werd ik overgehaald. Dit vond ik zo leuk!


De eerste indruk

Ik was hier al eens eerder geweest voor een bezoekje. Wat mij toe opviel is dat iedereen elkaar begroette en heel vriendelijk was naar elkaar. Ik merk nu ook dat ze hier heel behulpzaam zijn. Niet alleen op m’n afdeling, maar ook daarbuiten. Ik liet eens een bord vallen in de kantine en voordat ik het kon opruimen, had ik al hulp van collega’s! Ook kan ik echt mezelf zijn hier. Niemand kijkt ergens raar van op.


Marloes’ afstudeeropdracht

De vacature waar Kay-Lee mij op liet solliciteren, was eigenlijk niet geschikt voor één stagiaire, maar voor twee. Dankzij goede afbakening vanuit Topicus en Windesheim heb ik hier een passende afstudeeropdracht uit kunnen halen. Mijn collega Ruud – ook afstudeerder bij de divisie Finance – houdt zich bezig met het bouwen van het centrale klantenportaal; dit is het ene deel van de vacature. Dit klantenportaal zorgt ervoor dat alle ingeschoten tickets van klanten gestructureerd worden afgewerkt.

Ik focus mij op het ander deel van de vacature; incidentmanagement. Er zijn verschillende incidentprocessen en dat zorgt voor veel onduidelijkheid. Ik ga dat proberen op te lossen door naar meerdere factoren te kijken. Niet alleen naar het proces, maar ook bijvoorbeeld naar Lean en ITIL. Om uiteindelijk een passend advies voor Topicus te schrijven, maak ik gebruik van het Kleurenmodel De Caluwe. Zo zorg ik ervoor dat het advies aansluit bij de manier van denken en doen van het team.


Kennis toepassen in de praktijk

Binnen mijn opleiding leer ik om te kijken naar een proces en hoe ik deze kan optimaliseren. Dit kan ik goed toepassen tijdens mijn afstudeerstage omdat ik voornamelijk bezig ben met procesoptimalisatie. Ik ben meer van het analyseren en minder operationeel ingesteld.


Een werkdag van Marloes

Om half tien hebben we altijd een daily stand-up. Dit vind ik heel fijn omdat ik dan aan iedereen kan vertellen wat ik heb gedaan en waar ik mee bezig ga. Voor de pauze ben ik het meest productief. Ik werk dan ook veel aan mijn documentatie en resultaten. Rond half één gaan we altijd met het team lunchen bij de ‘Happie’, de kantine. We vullen wel een hele tafel met onze afdeling. Voordat we weer aan het werk gaan, wordt er vaak eerst gitaar gespeeld, die hangen bij ons aan de muur. Na de pauze wissel ik wat meer af in de werkzaamheden omdat ik dan iets minder geconcentreerd ben. 


Balans brengen in het team

Ik leer tijdens mijn tijd hier om soms met wat minder structuur te werken. Omdat ikzelf vrij gestructureerd ben, kan ik wel een beetje balans hierin brengen binnen het team. Wat ik van het team heel erg leer is dat je niet altijd hoef te beginnen met het huidige proces, het mag ook best anders want niet alles is effectief als je het op de juiste volgorde doet.


Het team

Het team waarin ik werk bestaat uit drie servicedesk medewerkers - Colin, Matthijs en Hilde - en drie servicemanagers – Laurie, Ruud en Jan Hendrik -. Ester is teammanager en zoals ik al eerder benoemde is er nog een stagiaire; Ruud (benieuwd naar het verhaal van Ruud? Lees hier zijn interview). Ik vind het fijn om hier op kantoor te zijn. Ik heb twee begeleiders, maar heb veelal contact met Laurie, onze Service Manager. Daarnaast game ik na werktijd wel eens met Dylan, ook stagiaire bij Topicus, en Colin.


Eerste maand bij Topicus

Wat ik heb gemerkt tijdens mijn eerste maand hier is dat er weinig is vastgelegd. Het zit wel in mensen hun hoofd, maar je moet dan eerst de juiste persoon vinden en soms zegt iedereen wat anders. We hebben laatst ook een leuk teamuitje gehad. We hebben gebowld en zijn lekker uit eten geweest. Laurie heeft toen een quiz opgesteld met vragen over het team.


Handige tips van Marloes voor het zoeken van een afstudeerplek

Het is denk ik belangrijk om van tevoren aan te geven waar je voorkeur ligt. Nog een tip: als je begint met je afstudeerstage, houdt dan rekening met een buffer. Er is vaak vertraging of dingen moeten opnieuw worden gedaan.


Afstuderen bij Topicus in drie woorden

Gezellig, leerzaam en een beetje chaotisch.

Wil jij ook stagelopen of afstuderen bij ons? Bekijk dan hier onze opdrachten of neem contact op.