Digitale huisartsenpost passeert jaar na start de 16.000 online consulten - Werkenbijtopicus
Digitale huisartsenpost passeert jaar na start de 16.000 online consulten

Digitale huisartsenpost passeert jaar na start de 16.000 online consulten

De digitale huisartsenpost Spreekuur.nl is een jaar geleden gelanceerd. Het kende - mede dankzij Corona - een vliegende start. Meer dan 16.000 patiënten uit de regio’s Eemland, Rijnmond en Drenthe hebben gebruik gemaakt van een digitaal consult. Bij 75% van deze online consulten zou normaal gesproken een doktersbezoek nodig geweest zijn. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Spreekuur.nl vandaag bekendmaakte.

De digitale huisartsenpost Spreekuur.nl is een jaar geleden gelanceerd. Het kende - mede dankzij Corona - een vliegende start. Meer dan 16.000 patiënten uit de regio’s Eemland, Rijnmond en Drenthe hebben gebruik gemaakt van een digitaal consult. Bij 75% van deze online consulten zou normaal gesproken een doktersbezoek nodig geweest zijn. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Spreekuur.nl vandaag bekendmaakte.

De digitale huisartsenpost Spreekuur.nl is een jaar geleden gelanceerd. Het kende - mede dankzij Corona - een vliegende start. Meer dan 16.000 patiënten uit de regio’s Eemland, Rijnmond en Drenthe hebben gebruik gemaakt van een digitaal consult. Bij 75% van deze online consulten zou normaal gesproken een doktersbezoek nodig geweest zijn. Dat blijkt uit de jaarcijfers die Spreekuur.nl vandaag bekendmaakte.

Op 11 maart 2020 werd Spreekuur.nl versneld uitgerold bij Huisartsenpost Eemland (Amersfoort, Barneveld) vanwege de coronacrisis. De tweede regio, Rijnmond (Rotterdam), volgde een maand later en Drenthe startte in december 2020 met Spreekuur.nl. Daarnaast werken ook steeds meer huisartsenpraktijken met Spreekuur.nl, maar dan voor niet-dringende vragen. Inmiddels is het huisartsenportaal toegankelijk voor zo’n twee miljoen patiënten in de drie zorgregio’s.

Facts digitale huisartsenpost

Hoe werkt het?
Via Spreekuur.nl bieden huisartsenposten hun patiënten locatie-onafhankelijke en persoonlijke zorg bij spoedvragen. Patiënten bereiden het digitale consult zelf voor door gevalideerde triage en anamnese vragen te doorlopen en door een foto of video toe te voegen.

Huisartsen krijgen deze informatie vervolgens overzichtelijk aangeboden via een digitaal systeem en kunnen vlot het consult afhandelen via een chat, maar desgewenst ook beeldbellen. Ook komt er een automatisch een samenvatting in het elektronisch patiëntendossier. Als er sprake is van zeer urgente spoed, dan krijgt een patiënt het advies om naar een spoedlijn te bellen. Het platform is een initiatief van ICT-leverancier Topicus en DigiDok 

Van corona- tot huidklachten
In de piekperiode van de eerste coronagolf was 40 procent van de consulten gerelateerd aan corona. Daarnaast maakten patiënten vooral gebruik van Spreekuur.nl voor huidklachten, wonden, klachten door vallen, stoten en kneuzingen. Slechts 3% van de patiënten is rechtstreeks naar de Spoedeisende Hulp verwezen door de huisarts na een digitaal consult via Spreekuur.nl. 

"In 2021 willen we Spreekuur.nl in drie nieuwe regio’s introduceren en de online huisartsenpost voor zo’n drie miljoen Nederlanders beschikbaar maken." Inez Teunissen Initiatiefnemer Spreekuur.nl

Veel patiënten zouden Spreekuur.nl aanbevelen
Het afgelopen jaar behaalde Spreekuur.nl een prachtige Net Promotor Score (NPS) van 45. Deze NPS meet in welke mate een dienst wordt aanbevolen, in dit geval door patiënten aan andere patiënten. De gemiddelde leeftijd van de patiënten was 39 jaar, de oudste patiënt was 90 jaar, de jongste jonger dan een jaar. Tweederde van de consulten werd afgenomen bij vrouwen. Gemiddeld moesten patiënten op de huisartsenpost 13 minuten wachten op een consult.   

Jack Baaij, medisch manager en huisarts Huisartsen Eemland. “We zijn heel tevreden over de behaalde resultaten en de positieve reacties van patiënten. Met Spreekuur.nl stellen we de patiënt echt centraal. Het doel is: kortere wachttijd, efficiënte consulten en minder fysieke consulten omdat we patiënten reistijd besparen.”

Inez Teunissen, initiatiefnemer Spreekuur.nl: “Digitale zorg op afstand is vanwege corona niet alleen veiliger, maar geeft ook efficiëntie in de zorg, voor zowel patiënt als huisarts. Om meer patiënten en huisartsen hiervan te laten profiteren, willen we Spreekuur in 2021 in drie nieuwe regio’s introduceren en de online huisartsenpost voor zo’n drie miljoen Nederlanders beschikbaar maken.”

Meer informatie

Neem voor meer informatie over Spreekuur contact op met Rosa Scherjon.

Rosa Scherjon

Rosa Scherjon

Businessline Manager eerste- en tweedelijnszorg

phone +31(0)570 662 662 mail info@topicus.nl